Een identiteit voor je eigen merk of bedrijf kan niet meer ontbreken in dit digitale tijdperk. In deze blog lees je een kleine introductie over het kiezen van kleuren voor je bedrijfsidentiteit en hoe je daarmee professionaliteit kunt uitstralen. Stay tuned!
Of je nu je eigen bedrijf start of een rebranding wil, het begrijpen van de impact van kleuren kan je een stevig duwtje in de rug geven.
Emoties
Elke kleur die we zien roept een bepaalde emotie op. Het juist kiezen van het kleurenschema van je identiteit, kan je meer potentiële klanten opleveren.
Bijvoorbeeld: Coca Cola gebruikt vooral de kleur rood in hun branding. Rood roept doorgaans een gevoel van passie en energie op. Rood is niet voor niets de ‘kleur van de liefde’. Coca Cola zorgt er op deze manier voor dat deze gevoelens van passie en energie worden omgezet naar een snel beslissingsproces om het product te kopen. Zij gebruiken de kleur rood om elk jaar weer rond Kerstmis een prachtige commercial uit te zenden op tv, wat de warmte van hun brand nog meer weerspiegelt.
Maximaal 2 of 3 kleuren
Een van de belangrijkste boodschappen die ik kan meegeven voor het kiezen van kleuren voor je brand identity is: kies niet te veel kleuren. Maximaal twee of drie. Kies je meer kleuren, dan maak je het te complex voor je klanten en komt je identiteit eerder slordig of chaotisch over. En dat wil je natuurlijk altijd vermijden!
Een consistente boodschap met kleur
Als je je merk of bedrijf op de kaart wil zetten moet je consistent blijven. Consistent in je kleur(en), consistent in je content en consistent in je aanpak. Dat zorgt voor zekerheid, stabiliteit en vertrouwen naar je klanten toe. Ook als je je merk wil rebranden is het relevant om niet drastisch af te wijken van je eerder gemaakte logo en huisstijl. Je wil juist dat oude klanten je nog steeds herkennen en nieuwe klanten geïnteresseerd raken in je producten of diensten. Kijk maar naar de evolutie van het logo van Coca Cola. Dit heeft een aantal keer een fris likje verf gekregen, maar bleef altijd bij hun identiteit.
Bron: https://turbologo.com/articles/coca-cola-logo/
Welke kleuren roepen welke emoties op?
Het beoogde gevoel dat je wil dat je klanten ontvangen bij het zien van jouw logo en huisstijl verschilt natuurlijk enorm van bedrijf tot bedrijf. Coca Cola speelt op energie, warmte en passie, maar de kaarten gigant Hallmark heeft een paars logo dat eerder creativiteit en een gevoel van rust geeft. Ik zal kort schetsen welke kleuren welke emoties oproepen bij de kijker.
Rood
passie, warmte, energie, gevaar
Geel
plezier, optimistisch
Oranje
plezier, avontuur, fris, creatief
Groen
organisch, gevoel van welzijn
Roze
romantisch, jeugdig
Blauw
stabiliteit, expertise, kalmte
Paars
creativiteit, spiritueel
Bruin
nuchter, eerlijk
Zwart
krachtig, verfijnd
Wit
puur, netheid, eenvoud
Zwart-wit versus kleur
Als laatste dien je de keuze te maken over of je voor een zwart-wit logo of een kleurenlogo gaat. Bij het ontwerp van een kleurenlogo wordt er door de ontwerper vaak al een zwart-witte variant gemaakt, die kan worden gebruikt indien de je kosten wil besparen bij het drukken van bepaalde huisstijldocumenten. Maar het kiezen voor een volledige zwart-witte branding heeft voor- en nadelen. Aan de ene kant staan de kleuren zwart en wit voor krachtig, verfijning, puurheid, netheid en eenvoud. Aan de andere kant kan het zwart-wit ervoor zorgen dat je klanten minder lang kijken naar je logo in vergelijking met een kleuren logo. In het Engels wordt dit de ‘viewer attention span’ genoemd. Klanten kijken gemiddeld minder dan twee-derde van een seconde naar een zwart-wit logo en twee of meer seconden naar een kleuren logo. Die extra tijd kan ervoor zorgen dat klanten sneller je producten of diensten aankopen.
Deze blog is vooral bedoeld als een inleiding in het kiezen van kleuren voor je bedrijfsidentiteit. Er zijn heel veel studies uitgevoerd rond dit onderwerp. Wil je meer weten over kleurgebruik in bedrijfsidentiteiten, dan is deze website een goede start: https://www.colorcom.com/research/why-color-matters
Wens je liever meer begeleiding in het ontwerp van jouw logo of huisstijl? Neem dan een kijkje op deze pagina, of vraag direct een offerte aan.
Calissa van Caligrafix Productions
Reactie plaatsen
Reacties